Latest News
My latest ramblings.
Enjoy! I definitely got important things to say
My latest ramblings.
Enjoy! I definitely got important things to say
Astăzi, deputații europeni din Comisia pentru Ocuparea Forței de Muncă din Parlamentul European au votat pentru un Pachet legislativ mai echilibrat privind dreptul societăților comerciale, îmbunătățind drepturile lucrătorilor.
„În loc de o propunere care oferă noi oportunități doar companiilor, avem acum o propunere care echilibrează mobilitatea companiei cu drepturile lucrătorilor„, a declarat Peter Scherrer, secretar general adjunct al Confederației Europene a Sindicatelor.
„Deputații europeni au făcut o ameliorare majoră a propunerii Comisiei Europene privind Legea, incorectă și exagerată, referitoare la societățile comerciale. Depinde de deputații europeni din cadrul Comisiei pentru afaceri juridice să sprijine un pachet mai echilibrat atunci când vor vota în decembrie „.
Comisia pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale a decis că societățile care își mută sediul dintr-o țară UE în alta trebuie :
„Pentru prima dată, propunerea ETUC de consolidare a democrației la locul de muncă în toate statele membre ale UE, inclusiv în sălile de consiliu, a fost acceptată ca o cale de urmat.
„Democrația la locul de muncă este un element vital al unei Europe mai sociale. Solicităm tuturor eurodeputaților să demonstreze că sunt serioși cand e vorba de o Europă mai bună. „
Confederația Europeană a Sindicatelor (CES) sărbătoreste astăzi ziua de naștere a Pilonului European de Drepturi Sociale cu Președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, și comisarul Marianne Thyssen.
Luca Visentini, secretar general al CES, a prezentat comisarului pentru ocuparea forței de muncă și afaceri sociale un tort și o felicitare cu mesajul „Drăguţule pilon, iti dorim o zi de naștere încântătoare. Ne-ai dat speranță pentru viitor. Fie ca tu să crești pentru a îți împlini pe deplin potențialul.”
„Pilonul Social a făcut progrese importante în doar un an”, a spus Luca Visentini, „și mai sunt încă multe de făcut în viitor„.
Pilonul european al drepturilor sociale a fost adoptat pe 17 noiembrie 2017 la Summitul de la Göteborg. UE s-a angajat sa respecte principii importante, inclusiv dreptul la salarii echitabile, echilibrul dintre viața profesională și cea privată, sănătatea și siguranța la locul de muncă și serviciile esențiale de bună calitate.
Au fost lansate câteva inițiative pozitive pentru punerea sa în aplicare, in special proiectul de directivă privind echilibrul dintre viața profesională și viața privata și condițiile de muncă transparente și previzibile, precum și propunerea privind Autoritatea europeana a muncii.
„Propunerile actuale trebuie să fie adoptate înainte de alegerile europene și facem apel la Parlamentul European și la guverne să contribuie la acest lucru„, a adăugat Luca Visentini. „Inițiativele noi trebuie să fie prezentate de noua Comisie Europeană care va fi desemnată anul viitor , și de către statele membre la nivel național. „
Punerea în practică a pilonului social înseamnă legislația, politica economică și socială, finanțarea și alte inițiative – atat la nivel european cat si national, acum și în viitor. Sindicatele și angajatorii au, de asemenea, un rol în punerea în aplicare a pilonului social, în special prin dialog social și negociere colectivă.
Mesajul transmis conducerii Comisiei Europene adopta si o notă mai serioasă, spunând: „Cu această ocazie fericită, este păcat că nu toată lumea poate obține o bucată de tort” reamintind instituțiilor UE dificultățile cu care se confruntă ” toti lucratorii din toate țările, care lucrează în condiții nedrepte, cei care întâmpină dificultăți în a-și îndeplini obiectivele din cauza salariilor de mizerie sau a absentei salariilor și tuturor celor care sunt prinși în contracte de zero ore sau în false activitati independente. Pilonul promite să abordeze aceste probleme și sperăm că va oferi în curând soluții reale „.
Tot în Parlamentul European de la Strasbourg, pentru a marca ziua de naștere a Pilonului, au fost secretarii confederali CES, Liina Carr și Esther Lynch.
Confederatia Europeana a Sindicatelor a oferit, de asemenea, un tort și o felicitare vice-președintelui Timmermans.
In perioada 21-24 mai 2019, va avea loc cel de-al XIV-lea Congres al Confederatiei Europene a Sindicatelor. In pregatirea congresului, a fost intocmit un document referitor la viitorul CES, pe care–l prezentam rezumativ, in cele ce urmeaza.
Provocări și misiune
În stabilirea priorităților sale pentru perioada următoare, CES își propune să abordeze provocările majore cu care se confruntă mișcarea sindicală europeană:
1.Abordarea crizei democrației la nivel instituțional, economic și social; modelarea viitorului Europei în beneficiul lucrătorilor; deschiderea căii spre reformele Tratatului, în care drepturile sociale au un rol important, inclusiv printr – un protocol privind progresul social care urmează să fie inclus în Tratate.
Următorul mandat al CES va aborda aceste provocări și va pune în aplicare aceste priorități, prin acțiuni specifice descrise în detaliu în Programul de acțiune CES 2019-2023. CES va continua să își îmbunătățească metodele de lucru, prin consolidarea coordonării cu afiliatii naționali și sectoriali pentru a conecta mai bine acțiunile la nivel european și național, în special cele care vizează instituțiile și guvernele UE, ca factori cheie în luarea deciziilor in cadrul Agendei europene. Pentru a contribui la realizarea acestui obiectiv, CES va lansa, de asemenea, un proces pentru reînnoirea sindicala, care urmează să fie coordonat cu acțiuni similare întreprinse de afiliatii sai la nivel national și sectorial.
Strategia de reînnoire a sindicatelor va include inițiative tintite îndeosebi:
1.să protejeze lucrătorii din sectoarele tradiționale care au fost/ sunt expuși riscului de a-și pierde locul de muncă, drepturile și protecția; 2. să se extindă drepturile și protecția similara lucrătorilor precari și atipici. 3. Să implice mai bine grupuri specifice, cum ar fi tineretul, femeile și migranții în viața sindicală și procesele decizionale.
Organizarea și campaniile
Schimbările profunde în viitorul muncii vor avea un impact puternic și asupra viitorului sindicatelor. Pe masura ce ratele actuale de sindicalizare se diminueaza, sindicatele ar putea dispărea în intervalul a câteva decenii. Impactul, chiar și în țările în care sindicatele sunt mai puternice, ar fi catastrofal. Nevoia de reînnoire sindicala este de o importanță capitală.
Comitetul de organizare ad-hoc al CES, creat după Congresul de la Paris,a adunat lideri de la afiliații nationali, responsabili cu organizarea si dezvoltarea sindicala, a făcut progrese, inclusiv printr-o cooperare mai strânsă între ETUC și ETUI în acest domeniu.
CES, care colaborează cu departamentul educațional al ETUI, va oferi programe de instruire pentru profesioniștii sindicali din întreaga Europă, pentru dezvoltarea expertizei în facilitarea gândirii analitice și strategice și discuții privind reînnoirea și organizare. După această primă etapă, va fi concepută o ofertă de formare pentru a aborda problema nevoilor profesioniștilor din sindicate, oferindu-le instrumente și metode de implementare a strategiilor de reînnoire și organizare definite de sindicatele lor. Cercetarea ETUI va conduce și va sprijini ETUC în analizarea provocarii afilierii sindicale .
Acest lucru nu este suficient dat fiind amploarea provocării viitoare: CES trebuie să meargă mai departe. Următorul pas ar trebui să fie acela de a reuni eforturile în domeniul formării profesionale, cartografierea strategiilor organizaționale / de reînnoire și a cercetării cu un angajament politic și comunicări de calitate, într-o inițiativă coerentă pentru reînnoirea sindicala, planificată strategic și cu atenție pentru ca toti afiliații să acționeze împreună pentru binele comun.
O inițiativă, construită în solidaritate pentru reînnoire și construită în respectul diferențelor naționale și sectoriale, va trebui să vizeze femeile, tinerii muncitori, migranții, lucrătorii atipici și alte grupuri slab reprezentate, care sa fie informați asupra unor teme cum ar fi decarbonizarea, digitizarea, robotizarea și globalizarea, caci vor determina viitorul muncii și al ocupării forței de muncă.
Aceste domenii ar trebui luate în considerare la stabilirea priorităților din strategia campaniei CES pentru următorul mandat, pe baza experienței de succes a campaniei de creștere a salariilor, care ar trebui să fie dezvoltata în continuare.
Comitetul executiv va decide asupra posibilelor noi campanii pentru următorul mandat, pentru ca apoi să fie incluse în Programul de acțiune al Congresului și să fie dezvoltate în detaliu după Congres. Comitetul executiv este responsabil de definirea clara a obiectivelor mijloacelor, instrumentelor și foii de parcurs pentru posibilele campanii viitoare.
Secretariatul CES va cere Comitetului Executiv să ia în considerare, ca teme pentru noi pentru posibile campanii:
– consolidarea și promovarea negocierilor colective, în cadrul procesului de creștere a salariilor pentru lucrătorii europeni; convergența în crestere a salariilor ;
– consolidarea și promovarea drepturilor și a protecției sociale pentru lucratorii atipici și precari, ca parte a unei strategii de organizare și reînnoire sindicala.
Cooperarea sindicală transnațională și asistența acordată membrilor
Pentru a crește mobilitatea forței de muncă și migrația, este necesar să se consolideze strategii sindicale pentru integrare, tratament egal și asistență lucrătorilor mobili, pentru a preveni și a combate fenomenele de dumping și exploatare.
În acest scop, cooperarea transnațională a sindicatelor trebuie să fie luată în considerare astfel încât membrii mobili ai sindicatelor sa poata fi asistați de către toți afiliații CES dincolo de frontiere.
Strategia de comunicare a CES
Comunicarea este esențială pentru atingerea obiectivelor CES. De la ultimul Congres, CES se bucură de o vizibilitate sporită în mass – media și în rețelele sociale. Aceasta reprezinta rezultatul muncii Confederației in implementarea rezoluției privind comunicarea adoptată de Comitetul executiv în octombrie 2015.
Comunicările CES sunt foarte diverse și presupun:
Colaborarea cu comunicatorii afiliaților a crescut semnificativ, dar acestia ar putea oferi mai mult sprijin. Considerăm că nicio acțiune de comunicare nu este susținută de mai mult de 25% dintre afiliați.
Deși există lecții de învățat, campania pentru salarii mai mari ne-a arătat că o campanie europeană poate fi condusă de CES și susținută de afiliații sai.
O campanie trebuie să rămână o activitate cu o anumită prioritate (este limitată în timp), finanțata separat de fiecare afiliat. Următoarea campanie se propune să se desfasoare după Congres.
Pentru Congres și pentru a dezvolta un eventual viitor model de colaborare, CES isi invita afiliații să se angajeze:
In ciuda progreselor semnificative în comunicarea CES, există încă mult de lucru, inclusiv:
Ar fi de dorit să se consolideze capacitatea Departamentului Comunicare în special pe germana, din moment ce alte limbi principale ale UE sunt deja relativ bine acoperite. Cu resurse financiare și umane mai importante, Departamentul de Comunicare ar putea:
Cooperarea cu ETUI
Cooperarea strânsă și foarte fructuoasă dintre ETUI și Secretariatul ETUC,comitetele statutare ale ETUC (Femei, Tineret, IRTUC) și Comitetele permanente, atât în ceea ce privește contribuțiile cât și activitățile educaționale și de formare, vor fi consolidate și îmbunătățite.
ETUI primește, de asemenea, o mulțime de grupuri de vizitatori de la afiliati pentru a discuta activitatile ETUI, modul in care functioneaza ETUI si mai ales cum pot avea acces la ceea ce produce ETUI. Responsabilii ETUI vizitează în mod regulat organizațiile membre.
Cooperarea cu Federatiile Sindicale Europene și cu Grupul lucrătorilor din cadrul CESE
CES și FSE au cooperat întotdeauna îndeaproape și ar trebui să dezvolte o dimensiune suplimentară a cooperării lor prin conectarea mai activă a activităților – fără a interfera în autonomia lor.
Se vor organiza reuniuni periodice ale secretariatului CES și ale secretarilor generali ai FSE. Scopul va fi schimbul de informații și planificarea strategică pentru activitati commune.
CES și FES se străduiesc să-și consolideze coordonarea reciprocă în ceea ce privește dosarele de interes comun, să consulte în mod regulat strategiile și acțiunile legate de acestea și, când este posibil, să utilizeze mai eficient resursele disponibile.
Luând ca sursă de inspirație Consiliul Sindicatelor Mondiale, CES și FSE ar putea organiza întâlniri comune ale conducerilor lor, pe o temă de actualitate, în fiecare an.
CES va deschide o discuție cu conducerea Grupului de lucru al CESE, pentru a relansa și consolida cooperarea reciprocă și, dacă este necesar, revizuirea și actualizarea acordului de cooperare existent.
Pe data de 30 octombrie 2018, s-a desfasurat reuniunea Comitetului Confederatiei Europene a Sindicatelor privind migratia, mobilitatea si incluziunea. La aceasta reuniune, ca reprezentant al miscarii sindicale din Romania, a participat Florentina Enache. In cadrul intalnirii au fost prezentate cele mai recente evolutii la nivel european cu privire la mobilitate si migratie.
A fost dezbatut documentul cu privire la initiativele in domeniul migratiei si refugiatilor, document aprobat de Comitetul executiv largit al CES, din luna septembrie.
In document sunt prezentate o serie de actiuni care pot fi initiate la nivel national pentru a garanta drepturile refugiatilor si ale solicitantilor de azil, pentru a contribui la constructia unei Europe bazata pe solidaritate, democratie si toleranta. Dintre aceste amintim:
In timpul alocat dezbaterilor referitoare la initiativele implementate la nivel national, reprezentanta noastra a facut o prezentare a cadrului general din tara noastra si in contextul unei migratii importantate a fortei de munca, colaborarea dezvoltata cu CGIL Italia, in domeniul apararii drepturilor lucratorilor români migranti.
Romania nu este o destinatie pentru un flux masiv de imigranti, fiind mai degraba o tara de tranzitie, pentru imigrantii dornici de a se stabili in tarile din nordul si vestul Europei.
Statisticile de care dispunem arata ca sunt 57.461 imigranti din 132 de țări
5.710 persoane aflate în România în scop de muncă, din care 2.346 cu autorizaţii de munca
In domeniul azilului:
Problema tarii noastre insa o reprezinta migratia cetatenilor români catre alte tari din Europa. Cel mai recent raport al Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) arată că ţara noastră este a doua într-un top mondial al migraţiei, după Siria, ţară lovită de un război civil; în ultimii 10 ani 3 milioane de români s-au stabilit peste hotare.Specialiştii spun că în câţiva ani, România ar putea sa rămână fără forţă de muncă .
Iata ce ne spun statisticile bazate pe datele furnizate de catre ONU:
In statisticile oficiale, se regasesc tarile de destinatie ale emigrantilor români:
Daca in anul 1990, forta de munca din Romania era de 12.097.140 cetateni, la sfarsitul anului 2017, ea era estimata de catre Banca Mondiala la doar 8.833.530 persoane, adica la nivelul de aproximativ doua treimi fata de referinta 1990.
Amplitudinea pierderilor Romaniei din cauza emigratiei este 27 %, rata covarsitor de mare fata de 7 % – rata scaderii fortei de munca la nivelul Europei Centrale si Baltice din cauza emigratiei spre Vestul bogat al continentului ( forta de munca agregata din aceasta regiune a scazut de la 52.811.559 persoane la 49.099.558 persoane)
Ca profil, emigrantul român este un om tânăr, nu neapărat necalificat. Căpşunarii au fost un fenomen caracteristic primului deceniul de după 1989. Acum, pleacă foarte mulţi oameni calificaţi, cu studii superioare, care nu se pot realiza în România. Pleacă şi foarte mulţi studenţi şi chiar elevi; motivul principal este cel economic, oamenii pleacă pentru că pot câştiga mai bine. Dar mai sunt şi alte motive ale plecării masive. Perspectiva de a face performanţă în carieră, de a se împlini profesional. Aici, mulţi se simt plafonaţi. Lipsa de investiţii, lipsa de finanţare în educaţie, cercetare şi alte domenii importante şi-au spus cuvântul. Din păcate, nu văd modificări care să schimbe lucrurile în bine. Chiar dacă unele salarii au mai crescut, ele sunt incomparabile cu veniturile din alte state. Astfel, in ceea ce priveste salariul net mediu, salariul mediu net din Romania reprezinta doar 32% din cel similar din Italia, 31% fata de cel din Spania, 25% fata de cel din Germania, 26% fata de salariul mediu net din Franta.
Cea mai importantă resursă a unui stat este resursa umană, ori România rămâne fără forţă de muncă. În ceea ce priveşte consecinţele pentru România, specialiştii spun că sunt dezastruoase. Jumătate din populaţia activă din România a plecat în străinătate. Au fost ani în care resursa financiară trimisă în ţară de românii care muncesc în străinătate a ajutat foarte mult economia ţării, dar acest lucru se va termina. Practic, aceşti oameni vor avea din ce în ce mai puţine conexiuni cu ţara. În aceste condiţii, România va rămâne fără forţă de muncă. Acest lucru este foarte vizibil mai ales în judeţele din vestul ţării. Coroborat cu declinul demografic, migraţia populaţiei active va fi devastator pentru România. Practic, aceşti oameni, în loc să contribuie la PIB-ul României, contribuie la PIB-ul altor ţări.
Astfel, în 2015, peste 28.000 de români au obţinut cetăţenia altui stat membru al Uniunii Europene. Dintre aceştia, 50,7% şi-au luat cetăţenia italiană, 10,7% pe cea germană, iar 9,2% cetăţenia ungară
Zeci de mii de migranti roamani au acceptat condiții grele de muncă, condiții care seamănă în multe cazuri cu sclavia modernă. Angajatorii din vestul Europei aduc muncitori din țările est-europene pentru că acceptă un salariu mic, de doar câțiva euro pe oră și condiiții grele de muncă, inclusiv un program de 10/12 ore de muncă pe zi.
Conform unei noi statistici întocmite de Coldiretti din Italia, în agricultura italiană există în mod regulat 345.000 de lucrători străini provenind din 157 țări diferite, reprezentând un sfert din totalul lucrătorilor necesari în câmpurile italiene; lucrătorii cei mai numeroși dintre străinii care prestează munci agricole în Italia sunt românii, cu un număr de aproximativ 119.839 de muncitori.
Acestea sunt doar cifrele oficiale, dar lucrătorii străini din agricultură sunt cu siguranță mai mulți. Mii de cazuri de exploatare sunt înregistrate în fiecare an, cazuri în care lucrătorii muncesc fără nici un contract, la negru, pentru 2, 3 euro la oră, trăind în barăci insalubre și fără condiții minime necesare pentru un trai decent.
Avand in vedere aceste situatii, CNSLR- FRATIA s-a implicat in Campania inițiată de Sindicatul CGIL-FLAI Puglia, adresată muncitorilor proveniți din România, Bulgaria și Macedonia care lucrează permanent sau sezonier în cooperativele agricole/fermele din Provincia Taranto. In cadrul acestei campanii care a fost lansată și broșura intitulată ”Protecția în Domeniu” adresată muncitorilor de cetățenie română din agricultură.
Broșura este rezultatul colaborării dintre Consulatul General al României la Bari si Sindicatului CGIL Puglia, si conține materiale în limba italiană și română privind drepturile muncitorilor din agricultură, în conformitate cu legislația muncii din Republica Italiană, datele de contact ale oficiului consular, precum și serviciile consulare prestate prin portalul extern al E-Cons.
Autoritățile italiene acordă o importanță deosebită situației muncitorilor din agricultură, în mod special în cadrul colaborării cu sindicatele din această ramură pentru combaterea fenomenului de ”Caporalat”, combaterea muncii la negru și a exploatării prin muncă.
Pe data de 26 iulie 2018, a avut loc inaugurarea celui de al doilea info-kioșk instalat în Regiunea Puglia, după cel inaugurat la Bari în luna mai a.c. Punctul de informare a fost amplasat la sediul CGIL din localitatea Ginosa, conform protocolului de cooperare semnat de Consulatul General al României la Bari și sindicatul CGIL Puglia (Confederazione Generale Italiana del Lavoro).
Pe de alta parte, Ministerul Romanilor de Pretutindeni, constientizand importanța informării, atât înainte de plecarea la muncă în străinătate, cât și după momentul sosirii, și a riscurilor de a deveni victime ale abuzurilor, a initiat campania națională “Informare acasă! Siguranță în lume!”; aceasta campanie a fost derulata în perioada mai-iunie a.c., într-o primă etapă dedicată tinerilor, și reluată în septembrie, adresandu-se adulților care intenționează să lucreze ca sezonieri în agricultură în Spania, Italia sau alte state.
România, prin Consulatul General de la Bari, este prima țară care a încheiat un protocol de cooperare cu sindicatul italian FLAI CGIL – Puglia, pentru sprijinirea cetățenilor români ce își desfășoară activitatea în agricultură, asistență socială (badante) și construcții, conform competențelor și prevederilor legale.
Pe data de 18 octombrie 2018, in cadrul Comitetului pentru ocuparea forței de muncă al Parlamentului European, a fost votata modificarea Directivei privind condițiile de muncă transparente și previzibile.
Această directivă este una dintre măsurile legislative în cadrul Pilonului european al drepturilor sociale. Aceasta stabilește noi norme ale UE pentru a proteja lucrătorii, în special cei care nu au un loc de muncă stabil sau permanent.
Au fost câștigate multe îmbunătățiri, dar suntem doar la jumătatea drumului. Următorul pas este votul întregului Parlament European – cel mai probabil care are loc săptămâna viitoare. Organizatiile sindicale din intreaga Europa isi vor contacta deputații europeni pentru a se asigura că Parlamentul va confirma deciziile luate în cadrul Comitetului pentru ocuparea forței de muncă. Apoi, lupta pentru a menține aceste îmbunătățiri se îndreaptă spre „Trialog”, unde se așteptă la o rezistență majoră din partea unor state membre.
Votul a asigurat numeroase îmbunătățiri, cum ar fi :